L’oficina de català s’ha format entre l’ajuntament i el CPNL. El Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) http://www.cpnl.cat/ és un ens creat l'any 1989 a partir de la voluntat comuna de la Generalitat i de nombrosos ajuntaments, consells comarcals i diputacions amb l'objectiu de facilitar el coneixement, l'ús i la divulgació de la llengua pròpia de Catalunya en tots els àmbits. |
L’Oficina imparteix cursos de català d’acord amb les necessitats de la població. És per això que depenent dels diferents períodes d’inscripció, octubre, febrer i juny , ofereix cursos per iniciar-se en la llengua catalana, començar a parlar-la, aprendre a escriure-la fins arribar a aconseguir un nivell formal elevat de comprensió oral i escrita.
Els cursos estan distribuïts en els nivells bàsics, elementals, intermedis, suficiència I superior, d’acord amb el Marc europeu comú de referència MERC.
Període de matriculació
Lloc d'inscripció
Període dels cursos
Modalitats i cursos
El Parla.cat és un espai web per a l'ensenyament i l'aprenentatge de la llengua catalana. És el resultat d'un projecte dut a terme per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura i l'Institut Ramon Llull, en col·laboració amb el Consorci per a la Normalització Lingüística.
La proposta formativa s’organitza, d’acord amb els programes de la Direcció General de Política Lingüística, en quatre nivells d’aprenentatge: bàsic, elemental, intermedi i suficiència. Aquests quatre nivells es divideixen, cadascun d’ells, en tres cursos.
L’accés als materials objecte d’estudi i la relació entre docents i aprenents es vehicula exclusivament a través d’Internet, amb l’objectiu final que l’alumnat aprengui a usar la llengua, és a dir, a comunicar-se.
Connecta't al Parla.cat a: www.parla.cat
Voluntariat per la llengua és un programa de foment de l'ús social del català que neix al CPNL l'any 2002, al Centre de Normalització Lingüística (CNL) de Cornellà. L’any 2003, a partir de l’èxit i la força d’aquesta experiència, amb l'impuls de la Generalitat de Catalunya, el programa es va fent extensiu als altres CNL.
|
Quin objectiu té?
L’objectiu general del programa Voluntariat per la llengua és facilitar a les persones que tenen coneixements bàsics de català la pràctica d'aquesta llengua en contextos reals de forma relaxada, per tal que es decideixin a parlar-la. A més es vol promoure entre el col·lectiu catalanoparlant la idea que no cal canviar de llengua per acollir millor les persones que arriben a casa nostra.
Cada any es fan dues edicions de voluntariat per la llengua, al novembre i al març. A l’estiu es fa voluntariat només amb aquelles persones que no volen descansar durant el període d’estiu.
Qui pot ser voluntari?
Totes les persones majors d'edat que parlin català habitualment i que puguin comprometre's a dedicar 10 hores, una hora per setmana, a conversar en català amb la persona assignada.
http://www.cpnl.cat/xarxa/cnlvallesoriental/voluntaris/apuntat_vol.html
Qui pot ser aprenent?
Totes les persones majors d'edat que parlen mínimament en català, tot i que sigui amb dificultats, i que volen guanyar fluïdesa per poder usar aquesta llengua en les seves activitats quotidianes, laborals o de relació social.
http://www.cpnl.cat/xarxa/cnlvallesoriental/voluntaris/apuntata.html
Entitats col·laboradores
Moltes entitats cíviques i culturals col·laboren amb el programa Voluntariat per la llengua i li donen suport mitjançant la difusió, l'aportació de persones voluntàries o aprenentes d'entre els seus associats, la constitució de parelles, l’obertura de les seves activitats a voluntaris i a aprenents o la col·laboració puntual per a l’organització d'activitats conjuntament amb els centres de normalització lingüística del CPNL.
Entitats col·laboradores de Montmeló |
|
|
Establiments Col·laboradors
La campanya és promoguda pel Centre de Normalització Lingüística.
Els establiments adherits han manifestat la voluntat de col·laborar a fer del català la llengua de convivència de Catalunya.
Concretament adquireixen el compromís de garantir que les persones que vagin a l’establiment trobaran facilitats per expressar-se i ser ateses en català, encara que el parlin amb dificultat.
Establiments Col·laboradors de Montmeló |
||
|
La Llei de política lingüística estableix unes obligacions destinades a totes les empreses, en matèria de retolació, atenció als clients i usuaris, oferta de serveis i documentació.
|
Per altra banda, la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya, fixa que les persones consumidores, en llurs relacions de consum, tenen dret, d’acord amb el que estableixen l’Estatut d’autonomia i la legislació aplicable en matèria lingüística, a ésser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin (article 128-1, 1).
Podeu consultar:
Hi ha com a mínim 8 raons perquè l’empresa parli català: atenció als clients, oportunitat de negoci, servei de qualitat, llengua de mercat... En aquest espai, les empreses també disposen d’un test per saber si estan al dia en la disponibilitat del català, d’unes disposicions normatives que ho regulen o d’un apartat d’ajuts per a projectes d’organitzacions empresarials i empreses per tal d’augmentar l’oferta de productes i serveis en llengua catalana i fomentar-ne l’ús.
|
Des de la Generalitat s’ofereixen recursos per treballar en català, com per exemple models de contractació, de factura, rebut, com fer una comanda en català... són diferents eines a l’abast de l’empresari per facilitar la tasca pel que fa a la llengua.
http://llengua.gencat.cat/ca/serveis/empresa_/eines-i-recursos/
Des del Consorci per a la Normalització Lingüística també es treballa el català a l’empresa com a mostra de la seva utilitat i ofereix descomptes i cursos adreçats als treballadors entre altres beneficis.
http://www.cpnl.cat/organitzacions/
Dimarts i dijous de 9 h a 14 h
Data de modificació: 28/02/2023 10:40:14
© Ajuntament de Montmeló
Plaça de la Vila, 1
08160 - Montmeló
Tel. 935.720.000
Fax. 935.720.420