El dimarts 7 d’abril hi va haver un 8,25% de viatgers respecte al total d’un dia normal, mentre que el dimarts 14 d’abril el nombre total de viatgers va representar el 9,33% del total de viatgers diaris. Per municipis, el que experimenta una recuperació més significativa, però igualment insignificant, és Sant Cugat del Vallès, que ha passat de 193 viatgers a 450.
AMTU- Malgrat la finalització del Reial Decret Llei 10/2020 del Govern de l’Estat, que acaba amb les restriccions en què només es permetia la mobilitat a les persones que treballen en els sectors essencials i es retorna a les condicions de treball i mobilitat del RD 463/2020, en què s’accepta la mobilitat d’altres sectors econòmics, la demanda en el servei de transport públic urbà dels municipis adherits a l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) només s’ha incrementat un 1,08% de mitjana respecte de la setmana anterior, quan la mobilitat es va limitar a les persones que treballaven en serveis essencials.
En aquest sentit, i agafant com a referència els principals ajuntaments amb servei de transport urbà adherits a l’AMTU, si el dimarts 7 d’abril hi va haver un total de 13.749 viatgers, cosa que representa un 8,25% del total d’un dia normal, el dimarts 14 d’abril, en aquests mateixos ajuntaments, el nombre total de viatgers va ser de 15.550, que representa el 9,33% del total de viatgers diaris, en dia feiner, abans de la crisi.
Per municipis, el que experimenta una recuperació més significativa, però igualment insignificant, és Sant Cugat del Vallès, on dimarts 7 només hi va haver un 3,70% (193 viatgers) de la demanda habitual (5.220 viatgers), i en canvi aquest dimarts 14 ha més que doblat els viatgers (450 viatgers). Cal indicar, però, que l’hora punta en què es va tenir més viatgers va ser entre les 11 i les 12 del migdia. Per tant, es pot deduir que l’augment de viatges no va ser per motius laborals.
En cap cas, ni en els augments més importants com els de Sant Cugat, en cap municipi s’ha superat el llindar màxim d’ocupació dels vehicles, situat al 33% de la seva capacitat.
Cal destacar que, malgrat que en la majoria de municipis el nivell d’oferta del transport públic urbà no ha variat respecte de la setmana passada, davant de demandes tant baixes, l’oferta mitjana amb els reforços corresponents en hores punta permet garantir que en cap cas es superi el terç d’ocupació dels vehicles marcat per la Generalitat.
Des que va començar l’estat d’emergència, el departament tècnic de l’AMTU ha estat treballant de manera coordinada amb els ajuntaments i el comitè de crisi creat per l’Autoritat del Transport Metropolità de l’àrea de Barcelona, per tal d’anar ajustant l’oferta de cada municipi a la variació de la demanda.
En aquest sentit, els tècnics municipals i el departament tècnic de l’AMTU ja van preveure els possibles repunts del dimarts dia 14 d’abril, i per això, la majoria de municipis han mantingut un nivell d’oferta mitjana igual que la setmana anterior, però amb reforços de flotes a les hores punta.
Els únics municipis que es va considerar augmentar l’oferta mitjana van ser Mollet del Vallès i Rubí.
A continuació us donem el detall de l’oferta mitjana de servei que mantenen els municipis.
En les properes setmanes, el departament tècnic de l’AMTU, juntament amb els ajuntaments continuaran estan amatents a les variacions de la demanda que es puguin produir en paral·lel al progressiu desconfinament que es vagi decretant per part de les autoritats competents, i s’anirà ajustant l’oferta d’acord amb aquesta variabilitat.
Recomanacions per als usuaris del transport públic
Així mateix, durant aquesta setmana des del Departament de Territori i Sostenibilitat també s’han establert una sèrie de recomanacions per als usuaris de transport públic, de cara a evitar possibles contagis. L’AMTU ja ha distribuït unes infografies que es col·locaran dins dels autobusos urbans per tal de fer més comprensible els principals missatges que es vol fer arribar a la població.
Les recomanacions per als usuaris de transport públic són les següents:
- Evitar utilitzar el transport públic si les persones usuàries es troben malament o pertanyen a un grup de risc. En cap cas, no viatjar si s’ha estat diagnosticat amb coronavirus o si es té algun símptoma compatible amb la malaltia.
- Evitar les hores punta, si és possible.
- Preveure un temps més llarg de l’habitual per a fer els desplaçaments en transport públic ja que hi poden haver limitacions d’accés i controls de seguretat.
- Portar mascareta mentre s’utilitzi el transport públic, tant dins dels vehicles com a les estacions, parades i passadissos. També són recomanables els guants.
- Procurar mantenir una distància de seguretat amb les altres persones usuàries del transport públic.
- Fer una cua ordenada i pacient en els passos d’entrada i de sortida d’estacions ferroviàries i de metro.
- A les parades d’autobús, fer una cua ordenada deixant l’espai de seguretat entre usuaris. Fer-la recta, sense ocupar tota la vorera.
- Deixar espai a l’usuari que us precedeix quan es validi el títol.
- A les estacions, circular per la dreta dels passadissos i deixant espai amb els usuaris que circulen en sentit contrari.
- A les escales mecàniques i a les cintes transportadores, mantenir una sola fila, sense avançar els que estiguin davant
- No omplir els ascensors.
- A les andanes o a les parades d’autobús, deixar un espai ampli davant les portes i permetre que els usuaris que surten ho puguin fer amb comoditat. Entrar sense aglomerar-se.
- Mentre s’espera a l’andana l’arribada del tren, del metro o del tramvia, distribuir-se en tota la seva longitud per a mantenir la màxima separació amb la resta de persones.
- A l’interior del tren, del metro o del tramvia, distribuir-se també en tota la longitud del vehicle, mantenint la distància de seguretat amb d’altres usuaris. Procurar no seure davant d’una altra persona, no ocupar el passadís entre seients per a facilitar els desplaçaments i deixar lliure l’accés a les cabines dels maquinistes.
- En els serveis d’autobús respectar la distància de seguretat, no seure en els seients confrontats si estan ocupats i, en la mesura possible, seure en fileres diferents a les d’altres usuaris. Si s’assoleix l’ocupació màxima, no pujar i esperar el següent.
- Recordar que els conductors dels autobusos no venen bitllets i que és convenient que tinguin la mínima interacció possible amb els usuaris.
- En sortir del transport públic, rentar-se bé les mans amb aigua i sabó o amb un gel hidroalcohòlic.